Idag köpte Stockholms Flygklubb SE-KFZ! Maskinen köptes av Ljungby Feringe FK och flögs upp till Bromma idag.
Läs hela berättelsen! Så har det äntligen skett. Vi har fått en ersättare till vår kära gamla SE-GAV. Idag onsdagen den 14 juli åkte 4 personer från Stockholms flygklubb ner till Ljungby Feringe flygklubb för att skriva på papper och inhandla vår nya klubbkärra. Ersättaren är en PA28:a av 1980 årsmodell, SE-KFZ. Det var Styrbjörn Byström, Birger Sjöberg, Åse Kristoffersson samt Henry Lidman som med SE-CPL gjorde turen ner till västra Småland. När papper var påskrivna och betalningen utförd flög Styrbjörn och Birger hem kärran upp till Bromma. Flygningen rapporterades vara lite skumpig med tanke på vädret idag. Men efter 1 h och 55 minuter inräknad en mycket lång väntetid vid Björnholmen landade äntligen KFZ på Bromma. Flygplanet är det tredje i raden som Birger nosat upp och som genomgått vår tekniker Bosses kontroller. Detta exemplar var helt klart bäst i test. Planet är utrustat med en Garmin 430 GPS. Ni som flyger SE-LAI känner redan till denna. Det är nämligen samma modell som sitter i båda maskinerna. För er som inte flygit med en Garmin 430 kan sägas att den även innehåller en radiodel. COM1 är alltså 430:an. COM2 är en radio av gammal typ. Se manualsidan här för manualer till Garmin 430 Planet är även utrustat med eltrim samt autopilot. Båda är testade och funkar som de skall. Landningskort finns på kärran, även det utökade för Bromma, så nu återstår det bara för oss att sticka ut och flyga. Alla som är utcheckade på klubbens SE-KMO får också köra SE-KFZ. Observera bara att du bör bekanta dig med Garmin gps:en innan du sticker iväg med maskinen. På nätet finns det en simulator för att installera och testa hemma vid datorn innan du sticker iväg. Flygplansansvariga för vår nya PA28:a är desamma som var flygplansansvariga för SE-GAV. SE-GAV var utrustad med den gamla raka vingtypen till skillnad från KFZ som har den nyare vingtypen som KMO har. Detta innebär förutom flygegenskaper att maskinen tar upp större plats i hangaren. Det är trångt i hangaren och lätt att stöta i något. Var därför extra varsamma vid rangering av planen när de skall in i hangaren. Nya linjer kommer att målas upp samt eventuellt också någon form av stoppklossar på marken bakom huvudställen på de två innersta maskinerna. Var alltså MYCKET försiktig vid rangering. Vad har då hänt med vår kära GAV? För en liten summa till försäkringsbolaget är den havererade maskinen också fortfarande i vår ägo. Tanken är att vi eventuellt kan ta vissa reservdelar från GAV framöver, men det återstår att se.
|
|||