Den andra juni i år var det klubbflygning till Söderhamn. Tio medlemmar samlades på klubben i god tid på morgonen för att göra de sista förberedelserna. Vädret såg lovande ut på datorn och från marken, men hur skulle det bli i luften? Vi hade tre flygplan till förfogande; SE-KFZ, SE-KZP och SE-GMD. Alla maskiner var i fint skick, och efter att ha tankat dem fulla taxade vi upp till motoruppkörningen. Tornet släppte iväg oss i följd, med några minuters mellanrum. Vi trodde att vi skulle följas åt större delen av vägen, men vår egen fartdemon KFZ tog snabbt täten. Vädret var bra, även från luften, i alla fall upp till 2000 fot. Några av oss hoppades på att kunna flyga något högre, men vid Enköping satte molnen stopp för det och vi fick sjunka igen. Vädret blev dock allt bättre allteftersom vi arbetade oss norrut, och inom kort var vi uppe på 4500 fot. När vi i Cessnorna hade c:a 20 minuter kvar kunde vi höra på radion hur KFZ låg på kort final till bana 30 på Söderhamn. Viss turbulens förekom på final, men alla flygplan landade snyggt, taxade, och kunde parkera efter c:a 1h 40min i luften. Efter en snabb lunch beståendes av läsk, glass och choklad besökte vi Söderhamns oerhört fina flygmuseum. J21, J28 Vampire, J29 Tunnan, A32 Lansen, AJS37 Viggen, SK50 Safir med många fler. Dessutom utställningar av sambandsutrustning och kommandocentraler. Efter att par timmar blev det dags att hoppa in i flygplanen igen och styra mot Borlänge. På Borlänge var det lugnt sånär som på fallskärmshopparna. SE-GMD och SE-KZP tog en kort bensträckare vid en helt stängd terminal. SE-KFZ valde istället att landa på Avesta-fältet för att äta lunch. Flygningen tillbaka till Bromma gick sedan via Avesta, Sala och Enköping. Efter en dag med drygt fyra timmar i luften, fint väder, ett museibesök och framförallt trevligt sällskap kunde vi strax före 18:00 rulla in våra flygplan i hangarerna igen. Nu är det bara att se fram emot nästa klubbflygning! |
|||