Stockholms Flygklubb är en affärsflygklubb i Stockholm. Det kan beskrivas som en flygpool för tjänsteflygare i Stockholm. Vi har idag 7 flygplansindivider. Ett flygplan kostar som en finare Audi och vi fungerar likt en bilpool med att förse våra medlemmar med flygplan efter behov för att möjliggöra en rimlig kostnadseffektivitet. Vi använder våra flygplan för att nå norra Europa och Skandinavien primärt, men även resor till södra Europa förekommer. Att kunna nå resmålet direkt via en närbelägen allmänflygplats spar avsevärt med tid jämfört med bil, tåg, eller reguljärflyg med begränsad tidtabell och byten. Flera av våra vanliga destinationer saknar reguljärflyg. Som bilaga finns några exempel på hur våra medlemmar använder flygplan effektivt i tjänsten. Vi som flyger själva ser det som en plattform för affärsflyg och personlig transport. Den mobilitet vår flygpool erbjuder är en effektivitetsmotor för samhället i stort. Vi är beroende av att flygplanen används brett av flera personer för att effektivt bära direkta, och indirekta kostnader.
Bromma är idag den enda kvarvarande flygplatsen i Stockholmsområdet med hårdgjord bana som därigenom tillåter flygning året runt. Ytterligare en verksamhet vi bedriver är flygutbildning och flygträning. En flyglärare tar till exempel med sig 2-3 elever, lämnar Brommas kontrollerade luftrum för flygträning. Denna verksamhet möjliggör ytterligare till att effektivt bedriva ett tjänsteflygande till konkurrenskraftig kostnad. Det är också flygsäkerhetsfrämjande med tillgång till flyginstruktörer för briefing och samtal kring genomförd flygning. Om den tunga kommersiella trafiken ska öka på Bromma förstår vi att flygtrafikledningen kunde anse att trafik i samband med flygutbildningsverksamhet (t ex den ofta tidskrävande utbildningen i start och landning) kunde kräva en ökad arbetsinsats, men sådan sker alltså inte inom av Bromma flygplats kontrollerat luftrum, utan utanför detta. Vad händer nu När Bromma flygplats riskerade total nedläggning var vi samtliga, även med vänner och bekanta, engagerade på flera fronter med brev och samtal till beslutsfattare för att bevara Bromma flygplats. Vi firade när avtalet till slut förlängdes till 2038. Chocken blev därför stor när vi i mars 2011 fick våra arrendeavtal uppsagda av Swedavia. Att avsikten är att tränga undan det lätta affärsflyget, som verkligen möjliggör att hela Sverige tillgängliggörs effektivt och inte bara storstadsregioner förvånar ur ett infrastrukturperspektiv. Stockholms näringsliv behöver tillgång till hela landet och övriga Europa. Stockholms Flygklubb har funnits sedan 1930-talet och möjliggjort tillgång av flygplan för våra medlemmars räkning. Idag är vi en av Sveriges största flygklubbar. Vi upplever att vi haft en mycket bra och rak dialog med flygplatsledningen tidigare, och vi upplever att vi fortfarande har en rak dialog med nuvarande ledning, men känner att förståelsen för vår verksamhet och betydelse som affärsflyg för näringslivet är obefintligt. Konsekvenserna av att avveckla det lätta affärsflyget från Bromma flygplats tas inte på allvar. Det finns många möjligheter för oss att underlätta för Swedavia. Till exempel kan Stockholms flygklubb resursmässigt hantera det besökande lätta affärsflyget så att inte räddningstjänsten behöver driva persontransport mellan flygplan och terminal som sker idag. Det tyngre affärsflyget kan bära kostnad att hanteras av Grafair Business terminal, men det kan inte ett lätt Piper-flygplan med 2-4 passagerare. Två affärsmän/kvinnor kommer till ett möte, vem är viktigast, den som kommer i egen bil eller den som kommer i limousin? Det avgörs naturligtvis inte av valet av transportmedel. Det vore fel att i Stockholmsregionen inte ha tillgång till den effektivitet affärs/allmän flyg innebär. Att denna effektivitet bara skulle vara tillgänglig för de stora företagen eller rika privatpersoner tycker vi är fel. Detta är inte den svenska modellen. Och även stora bolag har nytta av den plattform vår flygpool erbjuder. |
|||||