Mörkerbehörighet

Foto: Bengt Bergholm
Så här vackert kan det se ut vid en landning på Bana 29 i Linköping SAAB flygfält!

För dig som redan har ett privatflygarcertifikat och vill få behörighet att flyga i mörker så kan Stockholms flygklubb också erbjuda det. En påbyggnad med mörkerbehörighet bättrar på dina kunskaper i radionavigering ytterligare. Du får lära dig att landa med helt andra referenser än vid dagsljus. Du får också tänka igenom din planering noggrannare. Du får också lite mer regler att bita i, när blir det mörkt t.ex. och vad flygplanet måste vara utrustat med. Mörkerflygning över exempelvis ett upplyst Stockholm en klar kväll är en riktig höjdare som bör upplevas!

På väg mot vänster bas bana 30 på Bromma
Stockholm från ovan en mörkerflygning

För att ta mörkerbehörighet krävs det 6 timmar teori, oftast en lördag eller söndag, följt av minst 5 timmars flygtid i lämplig kategori av luftfartyg under mörker, varav minst 3 timmar i dubbelkommando, som omfattar minst 1 timmes navigeringsflygning med minst en distansflygning i dubbelkommando (DK) på minst 50 km samt 5 starter och 5 fullstoppslandningar i enkelkommando (EK) för att bli godkänd och få ut de eftertraktade bokstäverna NQ (Night Qualification) i sitt certifikat.

Sökord: Mörkerutbildning
Senast ändrad tors, 2015-02-12 18:07